Vanliga frågor

Detta avtal ändrades senast den 12 maj 2022

Frakt och leverans hos Glaberi

Pålitlig och säker – du kan lita på vår leverans! Med vår moderna logistik ser vi till att dina beställda varor kommer fram på ett säkert sätt. På Witt Glaberi levereras dina beställda varor på ett tillförlitligt sätt med hjälp av Postnord AB. Mindre beställningar (<2 kg) levereras vanligtvis som Varubrev 1:a klass. Om du inte vill ha detta kan du dock utesluta det i beställningsprocessen.

När levereras min beställning?

För varor som finns i lager GARANTERAS att beställningar skickas inom en vardag. Leveranstiden är normalt 2 till 4 vardagar inom Sverige med PostNord.

Hur mycket kostar frakten?

Alla brev/paket skickas med PostNord och frakten är gratis vid ordervärde över 699 kr. Annars endast 45 kr i frakt..

Försändelse process: Leverans till ett paketkontor

Våra försändelser levereras till ett paketkontor nära dig där du kan hämta ditt paket. Om du anger ditt mobilnummer meddelar vi dig också via sms att paketet har anlänt. Den här tjänsten är kostnadsfri för dig. Om du inte har angett något mobilnummer kommer vi att meddela dig per post. I det här fallet kan du bara hämta paketet på paketkontoret nästa dag.

Vad ska man göra vid transportskador?

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Ej uthämtade paket

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss så fakturerar vi dig 350 kr. Det motsvarar våra omkostnader för hantering av varorna. (Paket ligger i ca 14 dagar.)

Allt om beställning

Måste jag registrera mig som kund för att kunna handla?

För att kunna handla på Glaberi måste du registrera dig som kund.

Detta görs enkelt genom att klicka på ikonen för kundkontot. Klicka på “Registrera” i nästa steg. Du kan även registrera dig som kund när du gör din första beställning. Att handla som kund gör shoppingupplevelsen enklare och snabbare.

Hur gammal måste jag vara för att kunna beställa och varför måste jag ange mitt födelsedatum?

För att beställa från Glabeributik måste du vara minst 18 år gammal. Ange ditt födelsedatum så att vi kan se att du uppfyller ålderskraven.

Kan jag beställa om jag bor utomlands?

Beställningar som görs via glaberi.se kan endast levereras inom Sverige.

Kan jag beställa via telefon eller mail?

Tyvärr är det inte möjligt att beställa via telefon eller mail. Du är välkommen att göra din beställning i vår online shop. Om du skulle har problem kan du hitta hjälp i våra vanliga frågor.

Vilka kostnader uppstår när jag gör en beställning?

När du beställer hos oss behöver du bara betala fraktkostnaderna till ett belopp av 50 kr. Du ser det totala priset i kassan innan köpet avslutas.

Det kan tillkomma ytterligare kostnader för betaltjänstleverantören. Kontrollera med respektive betaltjänstleverantör.

Finns det ett minsta ordervärde?

Nej, det finns i princip inget minsta ordervärde. För enskilda kampanjer, t.ex. rabatt eller fri frakt, förbehåller vi oss rätten att tillämpa ett minsta ordervärde.

Vad gör jag om den vara jag vill köpa är slutsåld?

För närvarande finns det bara möjlighet att köpa varor som finns i lager.

Varför är varan inte på lager när jag vill betala?

Oj, vilken otur! Om lagret är lågt kan varan/varorna redan ha köpts av andra kunder.

Varorna i varukorgen kan tyvärr inte reserveras. De valda varorna kan endast reserveras efter du har slutfört din beställning.

Vad händer med mina varor på önskelistan?

När du loggar in kan du se dina varor på önskelistan. Kom ihåg att de artiklar som finns på din önskelista inte är reserverade.

Hur kan jag vara säker på att min beställning är rätt?

När vi har tagit emot din beställning får du ett bekräftelsemail till den e-postadress du har angett. Kontrollera även din skräppostmapp. Det kan hända att bekräftelsen hamnar i din skräppostmapp.

Hur kan jag ändra eller avboka min beställning?

Du kan avbryta din beställning i ditt kundkonto. Men bara innan beställningen har skickats.

Ändringar är endast möjliga innan beställningen skickas. Detta gäller artiklar, leveransort och betalning.

Allt om betalning

Hur kan jag betala enkelt och säkert?

Vi erbjuder Klarna och kreditkort. Alla våra betalningsmetoder är enkla och säkra.

Varför har betalningen med Klarna avvisats?

Det är upp till Klarna. Kontakta Klarna direkt om du har några frågor. Vänligen använd en annan betalningsmetod den här gången.

Varför har betalningen med kreditkort avvisats?

Detta kan bero på olika orsaker, t.ex. felaktig inmatning av kreditkortsnumret eller giltighetsdatum,

överskridande av giltighetsdatum, överskridande av kreditkortsgränsen, tekniska problem med behandlingen av kreditkortsköpet, kreditkortsvarumärke som inte accepteras av oss, ingen aktivering för respektive land. För ytterligare information kontakta din bank.

Vem kan jag kontakta om jag har frågor om en order/faktura?

Om du har några frågor om din beställning kan du kontakta vår kundtjänst ([email protected]). För frågor om betalning, vänligen kontakta din betalningsleverantör.

Hur mycket kostar det att betala med de olika betalningsalternativ?

Att betala med olika betalningsalternativ är kostnadsfri för dig som vår kund.

För Klarnas delbetalningsköp måste du betala en avgift till Klarna. Vänd dig till vår partner för mer information.

Kan jag betala med presentkort?

Tyvärr kan du för närvarande inte betala med ett presentkort.

Vad händer om jag har ett belopp tillgodo på mitt kundkonto?

Alla belopp kommer att återföras till den ursprungliga betalningsmetoden. Detta innebär att ingen kredit kan uppkomma på ditt kundkonto.

Hur får jag min faktura?

Din faktura skickas till mailadressen som du angav när du gjorde din beställning.

Kan jag se min faktura på mitt konto?

Ja, du hittar din faktura genom att klicka på detaljerna under beställningarna. Här kan du även ladda ner den.

Jag har tappat min faktura. Hur kan jag får en kopia?

Ingen fara. Du kan ladda ner en kopia av din faktura via ditt kundkonto.

Finns det en faktureringsavgift?

Nej, vi tar inte ut någon faktureringsavgift.

Hur anges momsen?

Momsen visas seperat på alla fakturor – som fakturans totalbelopp.

Kan jag betala genom avbetalningar?

Donabutik erbjuder  alternativet “delbetalning” Via Klarna. Kontakta din betaltjänstleverantör Klarna för att ta reda på om de erbjuder delbetalning.

När debiteras mitt kreditkort?

Under betalningsprocessen reserverar vi de köpta varorna för dig. Ditt kreditkort kommer endast att debiteras för hela beloppet för de levererade varorna när de skickas.

Får jag en bekräftelse på att betalningen har kommit fram?

Ja, vi kommer att skicka ett e-postmeddelande som bekräftar att vi har tagit emot din betalning.

Att betala senare med Klarna. Hur funkar det?

När du väljer att betala med Klarna erbjuder Klarna tre alternativ hur du kan betala:

betala direkt, betala senare, dela upp eller samla alla dina köp på en månadsfaktura.
För mer detaljer klicka här för att se villkoren på Klarna’s hemsida.

Allt om leverans

Vilka leveransmöjligheter finns det?

Vi levererar med MyPack eller Varubrev 1:a klass (PostNord). Vanligtvis levererar vi mindre beställningar (<2 kg) som Varubrev. Om du inte vill det kan du utesluta det i beställningsprocessen.

Vilken frakttjänstleverantör skickas mitt paket med?

Vi skickar våra varor med vår försändelsepartner PostNord.

Kan jag också medvetet utesluta Varubrev?

Om du inte vill ha Varubrev, kan du välja bort detta i beställningsprocessen.

Hur lång är leveranstiden?

Vanligtvis tar en leverans cirka 3 till 5 dagar.

När måste jag beställa för att få mitt paket nästa vardag (expressleverans)?

Tyvärr kan vi inte erbjuda en 24-timmarstjänst.

Kan jag ange ett önskat leveransdatum för min beställning?

Tyvärr kan du inte välja ett önskat leveransdatum för tillfället.

Kan jag se leveransstatus/beställningsstatus?

Så fort din beställning har lämnat vårt lager skickar vi ett meddelande till dig. Du kan också kontrollera orderstatusen på ditt konto under beställningar.

Vilka kostnader tillkommer för leveransen?

Fraktkostnaden är alltid 50 SEK, oavsett hur stor din beställning är.

Vad är minimivärdet för fri frakt?

För att kunna erbjuda en god service tar vi ut en avgift på fraktkostnader vid varje beställning. Oavsett hur stort paketet är eller om vi måste leverera i två paket, fraktkostnader förblir oförändrad.

Hur vet jag att mitt paket är på väg?

Så fort din beställning har lämnat vårt lager skickar vi ett mail till dig. I detta meddelande hittar du ett spårningsnummer. (Ange spårningsnumret på PostNords hemsida och spåra ditt paket. )

Hur kontrollerar jag min leveransstatus?

När beställningen har skickats får du ett e-postmeddelande med en länk. Då kan du kontrollera leveransstatusen och spåra försändelsen.

Kommer jag att meddelas när jag kan hämta mitt paket?

Ja, du får ett e-postmeddelande eller ett sms. Om du inte hämtar ut ditt paket, kommer PostNord skickar en påminnelse per brev.

Vart kan jag hämta mitt paket?

Du kan hämta ditt paket i en paketbutik nära dig. Du får en avisering där det framkommer var det finns att hämta. På utlämningsstället visar du din brev- eller mejlavi.

Kan jag få paketet levererat hem till mig?

Om paketet väger mindre än 2 kg skickar vi det i de flesta fall som Varubrev. Varubrev levereras till ditt hem.

Vad händer om jag inte hämtar paketet?

Om du inte hämtar ditt paket inom 14 dagar utan att meddela oss, att du vill utöva din ångerrätt, kommer paketet att returneras till oss. Vi måste ta ut en avgift på 150 SEK för detta, som vi drar av från återbetalningen.

Finns det del-leverans?

Det finns inga delleveranser eftersom vi endast erbjuder artiklar som är tillgängliga. Om en vara oväntat inte finns i lager efter orderbekräftelsen måste vi tyvärr annullera varan och du får pengarna tillbaka.

Vad kan jag göra om en vara jag får är skadad?

Om de varor som vi har levererat är skadade eller har något annat fel kan du naturligtvis returnera dem till oss. Kontakta vår kundtjänst ([email protected]) så att vi kan återbetala beloppet inklusive frakt.

Vad gör jag om det saknas en vara som jag har beställt och betalt?

Om de varor som vi har levererat är skadade eller har något annat fel kan du

Om en vara som du beställt och betalat för saknas i leveransen ska du kontakta vår kundtjänst ([email protected]) så att vi kan ersätta beloppet.

Vad gör jag om jag inte har fått mitt paket?

Vi beklagar att du inte fick ditt paket. Kontakta kundtjänsten och reklamera din uteblivna leverans. Kundtjänsten kan kontakta Postnord eller avbryta försändelsen.